Friday, March 4, 2011

.recording

Previous entry aku ada cerita pasal aku kena tulis skrip kan.okey,kali ni aku nak cerita pasal skrip apa yang aku tulis tu and untuk apa skrip tu.Actually ni projek short tearm aku untuk praktikal nih.Aku kena create video with transparent background or senang crita aku kena buat video mcm dlm laman web nih.
http://www.mercedes-benz.tv/index.php.
tak pun macam nih
http://www.realvideopeople.com/preview.aspx?previewSite=http://www.utm.my.
berpeluh gak aku explore benda alah ni.macam macam software aku godek.nak temuntah pun ada mengadap nak dekat 2 minggu.lastly berjaya jugak.alhamdulillah thanks kat kawan kawan aku lea fatin yg beri pendapat dan sokongan yg sangat membantu and big thanks also to Arif yang beri tunjuk ajar.cehh,ucapan mengalahkan dapat award anugrah skrin je kan.hahaha
tp ok lah,dah bejaya buat prove of concept tunjuk kat bos.

and now time for record the real video:

The Crew

Antara yang terlibat adalah aku sendiri,arif yg baju belang tu,cameramen yg pakai lebai tu,yg buat muka mcm gorila tu wan,assistant cameramen.dan ada lah dlm 30 org students dr FSKSM tgh tgk kitorg buat kerja.

yang tengah angkat tangan macam hang tuah ni bosss kami yang beribawa,Dr Nor Azman.Bawak student student dia tgk studio tu.


yess,boss!!


dannnnn model yang menjadi mangsa untuk buat ucapan ni adalah:

akram mazlan


kau kene ckp timekaseh kat aku am sebab laksanakan cita-cita kau nak jadi model.walaupun x masuk tv,at least masuk gak website UTM.seluruh dunia tgk tuhh beb.haha

sekarang aku nk crita behind the scene.kira macam the making of lahh.haha*bajet oii.

kami buat recoding ni dekat studio di 3rd floor CICT.tempat ni dah hampir siap sepenuhnya,tp blom dpt permission untuk digunakan lg,kira klau nak masuk rumah tu blom dapat CF lah.tp kami spacial kes,boleh la guna dulu kan.heee*sila jeles

ni tak tipu,studio dia mmg WOW WOW WOW.haaaa,pulun tak aku.haha.tp mmg gila ahh.penuh dengan MAC.yg harga setiap satu lebih kurang 10k.pegawai CICT tu ckp cost the whole studio ni almost 1.3million.makk aihhh, kalau bagi aku duit tu mmg tak habis shopping satu hari.mmg menangis aku nak habiskan.gila gila.



untuk lect je,ada 3 monitor.satu untuk controller,developer,pastu lagi satu aku tak igat.


kat belakang tu untuk buat green screen video yg kami nak record nanti.



nasib baik kau besar oii,kalau tak mmg aku dah bwk masuk dlm handbag balik gadai..


actor tengah hafal skrip.sila jangan ganggu.

haaa,lupa nak cakap.kat blakang tu ada satu bilik untuk record suara,kalau sapa-sapa nak menjerit melalak karoke sampai pecah anak tekak pun tak kesah sbb bilik tu kedap udara.takde sapa pun nak dengar.




cameramen tgh settup apa apa yang patut


ok sementara model tengah hafal skrip,bg chance aku nak gedik jap.


wahhh,kusyuk kan kan.

gambar kat atas ni tengah tulis skrip besar besar untuk budak am ni.dia tak igat skrip pulak.haihh

Sementara tu,diorang tengah pasang mic,tempek tempek bedak kat am untuk kelihatan lebih anggun dan jelita tanpa mengira usia.

tak payah pasang mic pun takpe enchek,suara budak nih dah mcm guruh.


suke kau ehhhh



taraaaaa,skrip dah siap.asal muka camtuuu??err



lepas semua dah siap,kami pun start lah record.byk kali gak lah buat untuk hasilkan yg betul betul puas hati.ni antara aksi-aksi kami.

yeahhh,kita kembali lagi selepas ini!!


enchek cameramen: saya bukan suruh buat macam tuuuu,tu jalaludin hasannn!!hadoiiiiii


haaaaa,kan enchek cameramen dah marahhh.

turn aku pulakkk.duhhh


get ready


enchek cmremen: saya suruh awak ber ucap,bukan ber sajak.hadoiii budak budak nih kannn.hishh

saya: errrrr,sory enchek sorry.

okey tak lawak.


yeeee,siap jugak akhirnyaaa.


muka girang.kerja dah siap

sebelum balik technician lab tu tunjuk kitorang software yg diorg pakai untuk edit video.so pura pura lah kusyuk.hihi


arip pakai mode apatah gambar jadi biru camgini.


dah selesai.jom balikk

lepas dah siap semua kerja,kami trus pg makan,balik office.Thanks arip sbb tumpangkan kami.then terus balik office dan edit video.

Info terkini:

studio/lab ni mmg untuk student pun.slain korg semua boleh gunakkan lab mac and windows kat 2nd floor CICT tu,kat sini pun korang boleh masuk.tp make sure kene ada lecturer lah.bukan apa,takut takut kalau yang masuk tu student macam aku,habis kosong satu studio ni.semua benda aku hangkut bawak balik.

memang superb kemudahan yang UTM provide.rasa untung pulak jadi student utm nih.bangga skettt.hhaha
ni baru untuk budak-budak science comp dan yang berkaitan.blom tengok lab lab engineering lagi kann.mesti lagi gempak.

so ,untuk anda anda di luar sana yang mempunyai adik, kakak,abang,sepupu,jiran sebelah rumah,anak pak dolah kampung sebelah,anak mak jah jual kerepek petang petang tu,tak pun anak cikgu skolah tadika dulu ke yang baru lepas spm,matrik or stpm.suruh lah diorang pilih UTM kat borang upu tu.masih belum terlambat.
for more information http://www.utm.my.
*promote*promote.haha

okey,cukup dulu untuk kali ni.thanks for reading this entry.


bye bye


*notakaki:skrip dan dialog yg aku tulis tu hanya rekaan semata mata.cameramen baik je tak ckp pape pun.aku je yg memandai.maaf enchek cameramen.hihi

untuk kwn aku,fatin n lea.next recording nanti kita pegi geng pempuan plak weh.amik gambar byk2!lebiu!

11 comments:

  1. bestnya... rugi x dpt ikut ary tu.
    sian kami kena tinggal kat opis. T_T

    kan kak lea kan? :P

    ReplyDelete
  2. okey nanti kite geng pempuan pg plak k.ain,kak lea n kak fatin.kite amik gambar byk2!hehe

    ReplyDelete
  3. Wah kerja keras b'baloi2 nmpknye..gud job gurl!!

    ReplyDelete
  4. hehe.. nice2.. :P

    http://kotak-magika.blogspot.com/

    ReplyDelete
  5. terbaik dari ladang getah!..
    haha..nice entry miza..

    ReplyDelete
  6. nice entry..betol kata muksu. ni la hasil kerja keras penat lelah selama ni..haha
    congratz! ;)

    ReplyDelete
  7. muksu:alhamdulillah muksu.hasil tunjuk ajar kawan kawan jugak.

    kotak:timakaseh:D

    akram:haaa,ya lah ko.sbb gambar ko byk kan.haha.btw,thx am:)

    atin:ko pun sama atin.ko pun same.korang pun ada tolong aku jugak weh,thanksss:)

    ReplyDelete
  8. dak2 utm ni memang sume macam model ke?hehe

    ReplyDelete
  9. sbb tade course modeling kat utm,tu yg sume jd mcm nih.hahahaha

    ReplyDelete
  10. Hehehe... Same2 cik adik... Tapikan satu je gambar aku eh... Lepas ni kena bergiat dengan lebih aktif.... =D

    ReplyDelete
  11. walawaeyy.. dpt msuk tgk blik tu pon jdk laa.. T_____T

    ReplyDelete

Followers

LIFE,WHATS UP WITH THAT?

PEMILIK (:

My photo
Kedah;Kuala Lumpur
I've never done an "About Me" post or anything... But I’m not really sure what I’d even say for it, or what people want to know.